Prestationsångest

Nu tänkte jag skriva om en sak som jag känner igen mig i och som jag tror att många andra också gör. Nämligen prestationsångest. Det är (som man hör på namnet) när man känner sig pressad att prestera. Jag känner det främst i skolan och med läxor. Om jag inte får det betyg jag vill ha så blir jag så jäkla besviken att jag till och med kan börja gråta. Jag känner att jag måste prestera bra, inte för min skull, utan för andras skull. Jag tävla också med andra om att jag måste få högre betyg än den, och det gör inte saken bättre. I nya klassen känner jag inte så många men när jag märkte att en tjej i klassen jag inte trodde var så bra i ett ämne fick A men jag fick C så blev jag väldigt besviken och kännde mig jättedålig! Jag blir ju glad för dennes skull men jag sänker mig själv så lågt genom att tänka såhär och det är ju inte bra psykiskt.
 
Jag tror att det finns många här ute som känner ungefär samma och jag känner att jag ville skriva det för att visa att jag också känner så och man inte är ensam. Har ni några bra tips så kan ni skriva dem i kommentarsfältet så kan jag sammanställa det i ett inlägg så kan vi hjälpa varandra! ♥

Kommentarer
Postat av: Din hemliga beundrare

Jag känner igen mig i din text!
Jag skulle chansa att du kanske tänker lite för mycket på människor runt omkring dig, du kanske vill allas bästa och glömmer bort dig själv?
Det gör jag ibland och det gör nog alla. Det kanske skulle hjälpa att vara mer spontan och bara göra det du känner för bara lämna världen för någon timme och hämta kraft från dig själv kanske åka till någon sjö, läs en bok eller bara chilla.
Kom alltid ihåg att du kan aldrig prestera bättre än ditt bästa. Tro på dig själv och träna på att inte jämföra dig med andra utan att jämföra dig med dig själv istället och tänka på vad du vill uppnå.

Ps. din blogg äääger! ;) <3

2013-05-22 @ 21:39:53
Postat av: Mikaela

Åh så härlgi och glad bild! Kram

2013-05-23 @ 12:07:51
URL: http://jkmk.blogg.se
Postat av: linda

Åh vad bra skrivet! viktigt att prata om presentationsångest för det är så vanligt och jobbigt!

fin blogg! :D

2013-05-27 @ 20:43:00
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0